ФЕНОМЕН "МОДА": ПОНЯТТЯ, ВИЗНАЧЕННЯ, ТРАКТУВАННЯ


ФЕНОМЕН "МОДА": ПОНЯТТЯ, ВИЗНАЧЕННЯ, ТРАКТУВАННЯ

рыболовный порталрыболовный сайт
рыболовный форумфорум для рыбаков.

Поняття Моди:

У найпростішому значенні, мода – це стиль, що є популярним на даний час або набір трендів, які є сприйнятими широкою аудиторією. Мода – це комплексний феномен з точок зору психології, соціології, культури і комерції.

Мода як соціальна і психологічна реакція.Маючи справу з модою, маєте справу з неоднозначністю, оскільки одяг одночасно як приховує так і відкриває тіло. Одяг виражає особистий стиль й індивідуальність, але служить, щоб маніпулювати громадськими уявленнями, щоб відповідати ситуаціям і очікуванням інших. Двигун моди запалюється подвійними цілями імітації та диференціювання, пристосування та виділення, наслідування лідера та бажання відрізнятися. Подвійність у відношенні – конфліктуючі та несумісні жадання – знаходять свій вихід в капіталістичний ринок як ззовні модифіковані товари. Завдяки  процесу переговорів між елементами індустрії моди і між індустрією моди і споживачем, неоднозначні стилі стають прийнятими як фешенебельні. Двоїстість існує навіть в купівлі моди, тому що процес є одночасно пізнавально-випробувальним (наприклад коли люди оцінюють ціну товару і його цінність), так і емоційна збудженість (коли люди реагують позитивно чи негативно щодо символічного значення продукту.

Мода як популярна культура. Визначення моди означає дію лише в межах популярної культури. На відміну від високої культури (образотворче мистецтво, класична музика, і велика література), популярна культура часто здається тривіальною і відображенням перехідного процесу. Популярна культура провокує скептицизм, тому що вона іноді здається екстремальною і легковажною. З тих же причин, важко сприймати моду серйозно. Зміни моди ніколи не є повністю довільними, але потворні речі є іноді і в моді. Більшість людей вкладають свій час, інтереси, і гроші в популярну культуру. Вивчення популярної культури – її змісту і ставлення людей до неї –  притягує увагу науковців і учених. Серйозні антропологи, психологи, і соціологи пишуть про моду і теоретизують про механізми її змін.

Мода як зміна. Визначаючи моду як  зміни,  захоплює чарівливість і шарм  новинки, живого відгуку до віяння часів, і захоплює історична безперервність. Мода не є явищем, обмеженим лише одягом. Вона присутня в дизайні автомобілів і в архітектурі, в непостійності популярності кухні, розвитку технологій, і «розумних» слів (слово, здатне справити враження на непосвяченого), стратегій управління бізнесом. Кожні декілька років нова стратегія управління заручається підтримкою виборців і сприймається як велике досягнення тільки, щоб бути заміненою іншою декількома роками пізніше. Всесвітня Павутина Інтернет була колись інформаційною мережею для учених, зараз вона досяжна всім і скрізь. Усвідомлення моди допомагає пояснити як відбуваються ці зміни.

Мода як універсальне явище. В середині XV століття, Французьке герцогство Бургундії стало центром моди з ряду причин. Воно було перехрестям міжнародної торгівлі з виставками іноземних стилів. Це стало початком торгівлі модою в матеріалах, ідеях, і ремісництві, члени суду бажали показувати багатство через детально розроблені костюми. Нарешті, Бургундія показувала новий стиль через герцога і герцогиню. Стиль – довгий, стриманий силует в чорній тканині з хутром – почали копіювали аристократи з інших частин Європи, встановлюючи моду як частину стилю життя еліти. Хвилювання моди може застосовуватися до будь-якої сфери життя. У 1630-х, тюльпани, що були екзотичним імпортом з центральної Азії, стали предметом мрії. Дикі спекуляції серед зазвичай тверезих Голландських людей підняли ціну на них до того, що єдина рідкісна цибулина могла коштувати стільки, скільки й будинок.

Мода як передання смислу.Смисл існує в культурному середовищі. Дизайнери, торговці, і преса передають смисл споживачу, представляючи його товарами і збільшуючи його видимість. Споживач витягує смисл поза ринком у формі товарів і конструює його або її власний особистий світ. Не усі товари привертають увагу або знаходять прихильність споживачів. Деякі смисли відкидаються спочатку і піднімаються лише пізніше. Деякі смисли повторно використовуються знову і знову. Зістарювання проектується в процесі. Мода в якої багато масок грає постійну роль в культурному довкілля розвитку. Як говорив Сіммел на початку 20-го століття, "Щирий характер моди вимагає, щоб вона розвивалась і ставала доступною в певний час порціями лише для окремої групи, більшість просто ще буде на дорозі до її прийняття".

Мода як економічний стимул. Більш ніж абстрактний концепт, мода – економічний об'єкт. Один жартівник в підсумковому випуску NewYorker (житель Нью-Йорка) написав: "Якщо не можна покладатися на одяг, щоб він зносився достатньо швидко, то має бути знайдене щось, що зноситься швидше; це щось ми називаємо модою". Заплановане зістарювання посилює економічний двигун моди. Носіння одягу поки він не зноситься або носіння уживаного одягу мінливіших покупців – прийнятні стратегії для одягання, але вони нехтують задоволенням, що можна відчути в новому одязі і новинками в нових поглядах. Створення товарів моди потребує здатності змішувати естетичні значення і ринкову частку – тобто, масова мода, що є продуктом переговорів в межах і між сферами, які створюють індустрію моди .

Мода і гендерні (статеві) відмінності. Одяг відносний, адже чоловіки і жінки не грають на тому ж полі. Сучасний чоловічий костюм розпочав свою еволюцію в далеких від прикрас 1780-х впродовж періоду пост французької Революції. Розкол з'явився між дизайном і виробничими методами чоловічого і жіночого одягу близько 1820. Середина 1800-х, прототип сучасного чоловічого костюму – узгоджені частини,  просторий піджак, простий і без прикрас, створений легким і для руху. Жіночий одяг тривав як барвистий, прикрашений, і обмежувальний.

Чоловіки відкинули соціальну виразність сукні на користь "професійного" одягу з схожістю в розрізі, пропорції, і дизайні. Жінки, у відносно слабкішій соціальній позиції, ніж чоловіки, використовували моду як поле, де вони змогли дати вихід їх "індивідуального видатного положення" і "особистої помітності". В 1930-х, коментатори вбачали зміну моди в зламі соціальних ієрархій і "постійно зростаючій соціалізації жінок". Ці коментатори почали задавати питання, якщо ці зміни в стилях життя і економічному статусі жінок призведуть до того ж зниження в змаганні одягу, яке сталося серед чоловіків. Можливо роки нового тисячоліття в питанні моди бачитимуть узгодження між статями: чоловіками, що мають більше доступу до кольору, орнаменту, і самовираження і жінками, що мають меншу довіру до зовнішніх аксесуарів, болючого взуття, і обмежуючого стилю.

Які фактори повинен продивлятися прогнозист? Які зовнішні чинники формують Дух часу? У 1928, Nystrom спробував скласти список чинників, які є ведучими і впливають на характер і напрям моди. Його список все ще забезпечує роботу для спостереження формацій Духу часу.

Головні (домінуючі) події. Nystrom склав список трьох видів головних подій:

(1) істотні випадки як наприклад війна, смерть світового керівництва, і світових виставок;

(2) художні моди (Російський балет та сучасне мистецтво його днів);

(3) випадкові події (відкриття могили Тутанхамона в 1920р.).

Історичні приклади як наприклад ефект пострілу, авангард, і психоделічне мистецтво в моді 1960-х і 1970-х розширюють аналіз Nystrom на відносини між сукнею і мистецтвом. Хоча світові виставки більше не служать, щоб встановлювати тренди, інші міжнаціональні події все ще притягують увагу величезних аудиторій. Одна з таких подій – церемонія AcademyAwardsз її парадом моди знаменитостей. Інша – вплив Олімпійських Ігор на форму для атлетів і на випадковий одяг для основного споживача. Коли атлети США офіційно вибрали Канадську компанію Roots, щоб поставляти їм обмундирування на 2002 Зимові олімпійські ігри, оновлені берети і жакети з шкіри синьо-фіолетового кольору стали миттю популярними. Оновлений список істотних чинників включав би кінець Холодної Війни; в 1990-х ринок бика на фондовій біржі; культуру Інтернету; міленніуми; терористичні напади 11 вересня 2001, завершеного військовою дією в Афганістані і Іраку; і економічний спад в сполучених штатах в ранніх 2000-х.

Головні ідеали. Nystrom склав список пануючих ідеалів як, наприклад, патріотизм і Грецький ідеал класичної краси. Оновлений список включав би ідеали мультикультури, екологічні і гуманітарні проблеми, рівність чоловіків і жінок, і зв’язок між спортом, красою і молодістю. Ідеал мультикультурного суспільства не є новим в Сполучених Штатах, але він набуває нового вигляду через зміну демографії кольору Населення в США. Результати перепису показують, що демографічний приріст Іспанського і Азіатського населення є більшим і значно швидшим, ніж національне населення в цілому. Деякі міста як наприклад Балтімор і Детройт стають переважно Афро-американськими; інші як, наприклад, Сан-Антоніо і Маямі, переважно Іспанськими. Азіатський вплив зміцнюється в Лос-Анджелесі, Сан-Франциско, і Нью-Йорку. Оскільки деякі з цих міст дуже важливі як центри стилю і як відправні точки для трендів, вплив на Американську моду міг бути значним. Ідеал краси, і юності відбивається в сексуальних стилях деяких дизайнерів і зростаючій популярності активних стилів одягу.

Домінуючі соціальні групи. Nystrom ідентифікував соціальні домінуючі групи за такими критеріями як багатство, влада, і позиції лідерства. Хоча групи безпосередньо змінилися, критерії все ще застосовуються до сьогоднішньої культури. Сьогодні владу знаменитостей в популяризації трендів моди аж занадто помітна. У середині 1980-х, Cindy Lauper  популяризувала химерний, барвистий стиль в її музичних відео, погляд, що покладається для натхнення на хіповий вінтажний одяг Криклива Мімі. Її вплив на моду був затемнений Мадонною і її сексуальною білизною у ролі верхнього одягу в пізніх 1980х і ранніх 1990х. У середині 1990-х, Кортні Лав зробила істотний вплив на тренди моди як кам'яна примадонна і кінозірка, оскільки вона переключилась з вередливих поглядів маленької ляльки на безкомпромісну чарівність. Завоювавши собі статус і вплив, співачка і кінозірка Дженіфер Лопес запустила J. Lo, молодіжну колекцію спортивного одягу для вибагливих клієнтів. Зірки в музичному світі спрямовані на молодших клієнтів, актриси на старших клієнта Дизайнер Нарцисо Родрігез пояснює: "Від дизайнерської перспективи кожен дім представляє певний стиль або естетичний погляд, яких вони дотримуються. Це є енергія брехні дизайнера. Це не бажання сказати, що дизайнери не впливають на моду сьогодні, але я уявляю, що музика, театрали і актори мають значно більший вплив на шлях, за який люди обирають щоб одягатися, особливо молодші люди. Вони набагато помітніші для населення". Знаменитості, які часто з’являються в медіа-каналах –  музичних відео, кінофільмах, телесеріалах, інтерв’ю, фото в журналах і газетах, мережі Інтернет – стали надзвичайно помітною і надзвичайно впливовою "новою" елітою.

Пануюче ставлення. Список Nystrom має бути розширений відповідно до сьогоднішнього Духу часу. Додайте до списку пануюче ставлення часу. Двигун моди, взаємодія між бажанням індивідуума відповідати і виділятися, між імітацією і диференціюванням (бажанням виділятися і відрізнятися), копіюється Духом часу . Коли бажання виділятися є домінуючим ставленням століття, з’являється нова мода, зміни є революційними, і темп цих змін є швидким. Ера вільної моралі 1920-х і коливань молодості в 1960-х є прикладами , коли домінуючим ставленням було диференціювання. Коли соціальна відповідність і імітація є домінуючим ставленням, нововведення моди знижують темп, зміни еволюційні, і темп моди повільнішає. Пригнічені 1930-ті, що узгоджувались з 1950-тими, і вплив випадкових стилів, що почався в 1990-х є прикладами таких епох.

Пануюча технологія.Сьогодні більш ніж коли-небудь, список Nystrom має бути розширений, щоб включити пануючу технологію часу. Адже коли цей список створювався в пізніх 1920-х, використання атома, космічна ера, влада телебачення і поява комп'ютера були ще в далекому майбутньому. Сьогодні, технологія глибоко вплітається в повсякденне життя, особливо в сферах комунікації, розваг, і комп'ютерів. Придатними технологіями іноді називають кіберстиль або, кіберпанк, вони стають істотним співучасником моди в нашому тисячолітті. Без комп'ютерів і швидка всесвітня комунікація, швидкі стратегічні відповіді і глобальне виробництво одягу не зможуть бути можливими. Миттєвий обмін інформацією, комп'ютерна технологія, роботи, і автоматизація підганяють масовий масштаб виробництва налагодженої продукції, парадигм виробництва для ринку (масове налаштування). Разом, пануючі події, ідеали, соціальні групи, ставлення і технології є прикладами і впливами Духу часу. Разом вони ілюмінують структуру суспільства з модою, що ілюструє варіації на культурні теми .

Ці культурні зразки визначають сьогодення. Навіть легкі зміщення в цих зразках служать спрямованим вказівником майбутнього, його вектором розвитку – трендом.

Сканування моди.

Фахівці (чи прогнозисти чи фахівці в галузі одягу) зосереджують увагу на прогнозуванні кольору, текстилю, або стилю – кожен з них працює за його власним графіком, внутрішньою логікою, і дає власну експертну оцінку. Прогнозування продажів досліджує історію продажів трендових проектів, вимагаючи для майбутнього сезону основ, перевірених зовнішніми експертизами і дослідженнями. Разом ці дисципліни прогнозування є основою для сканування моди.

Споживче сканування. Споживча сегментація намагається ідентифікувати групи людей, які мають загальні, спільні характеристики, зазвичай це поєднання демографічних факторів (вік, стать тощо), стилю життя, поглядів і поведінки. Споживачів, які мають такі спільні риси, об’єднують у так звані когорти – базові одиниці споживчого дослідження. Наприклад, споживчий сегмент жінок, що працюють, може бути поділений за такими категоріями як рід занять, вік, сімейний стан, кількість дітей, етнічна приналежність, або за іншими характеристиками. Жінки, що працюють, з багатьма загальними характеристиками – це когорта, яка, ймовірно, полюбляє купувати і купує у схожий спосіб. Споживче дослідження користується різними даними, які збирають за допомогою різних методів (наприклад, зосередження на групі, огляди, спостереження), щоб дослідити преференції споживача і його поведінку на ринку. Поєднуючи під-сегменти за ціновими показниками, марками, купівельною поведінкою та преференціями у стилі, фахівець може визначити чиїм пропозиціям споживачі, ймовірно, відповідають – це так званий цільовий ринок.

Споживче дослідження - важлива частина прогнозування моди сьогодні.Оцінка даних про характеристики продажу (ХП) говорить роздрібному продавцю і виробникам що, коли продавалось і за якими цінами. Але ці дані не можуть пояснити, чому споживачі зробили покупку або що споживчі потребують, хочуть, і бажають у доступному асортименті. Дослідження споживацької поведінки за допомогою короткострокового прогнозуванням допомагає і забезпечує виконавцям у розробці продукту, мерчандайзингу, маркетингу і розповсюдженні товару. Консультаційні фірми, дослідницькі організації ринку, рекламні агентства, уряд, і компанії постійно проводять споживче дослідження.

Поки що, зазвичай, такі дослідження є приватними (належать організаціям, які вклали в них кошти), короткі витяги часто доступні в публікаціях продажу або в інших друкованих виданнях, он-лайн джерелах. Журналісти, соціологи, психологи та інші пишуть про їх спостереження за споживчою культурою і викладають гіпотези щодо її внутрішньої структури. Розміщуючи ці джерела, користуючись допомогою сканування середовища, спеціалісти відшукують переміщення в споживчих стилях життя, поведінці, що впливає на дизайн, асортимент товару і його просування.

Аналіз моди.Разом сканування моди і споживче сканування забезпечують вклад для процесу аналізу моди і поєднання як частин пазлу того, що імовірно станеться пізніше. Мода – це діалог між творчою індустрією (мода, дизайн інтер’єру, мистецтво, розваги), яка пропонує новинки, і споживачами, які або приймають її, або, навпаки, бракують.Ось як це сформулював один відомий прогнозист: «Ніщо не матиме успіху в моді, якщо громадськість не готова це прийняти». Аналіз моди поєднує дослідження моди зсередини і ззовні як споживчу поведінку, щоб забезпечити підтримку рішень виконавців від постачання до вибору тканин і волокон, забезпечити як фабрики, так і роздрібних торговців.

Соціальні та економічні тренди. Зміщенням у напрямку до випадкового стилю життя і опору споживача до майбутніх трендів є  маніфестами глибоких культурних змін в суспільстві. Історія моди - частина ще більших зміщень в культурі, у тому числі фрагментації ринку. Прогнозування моди вимагає, щоб широке сканування включало в собе культурні, економічні і технологічні джерела, що мають вплив на преференції споживача і його витрати. Деякі прогнозисти і фірми по прогнозуванню зосереджуються на великомасштабних зміщеннях в культурних індикаторах. Ці мегатрендислідують через всю лінію індустрії, тому що вони залучають ці зміщення у стилі життя, відбивають зміни в когортах поколінь, або відображають цикли в економіці. Тренди цієї величини могли б відчути з самого початку за період десятиліття час, який вони обробляють завчасно, що їхній вплив зумовлює купівельні рішення в масовому масштабі. До індустрії моди мають відношення категорії такі як, наприклад, інтер’єр і автомобілі, моніторинг цих культурних індикаторів, що є істотними для стратегічного планування і для забезпечення фону для розгляду короткострокових прогнозів. Сканування середовища дозволяє будь-якому фахівцеві контролювати культурні індикатори, які змінюють ділове оточення і змінюють поведінку споживача.

Аналіз трендів. На певній інформації про моду і споживче сканування, на ідентифікації соціальних та економічних трендів, аналіз трендів виявляє короткострокові та довгострокові тренди, що впливають на ділові перспективи. Тренди стартують як експерименти, самовираження, і реакції на змінні обставини. Багато з них зникають майже одразу після створення, але деякі знаходять прибічників і створюють стиль. Коли їх визнають «хранителі» моди, журналісти, торговці, і прогнозисти, тренди починають з’являтися в медіа. Аналіз трендів споглядає за зміщеннями у моді, споживчими стилями життя і культурою.

            Аналіз конкурентоздатності.Простір у крамницях обмежений. Одяг конкурує за увагу споживачів з багатьма іншими альтернативними моделями, у тому числі з електронікою і розвагами. Щоб бути конкурентоздатним в такому діловому оточенні компанії повинні спостерігати за планами і можливостями конкуруючих фірм через регулярне дослідження ключової інформації. Через якийсь час це зусилля дозволяє компанії випробовувати його діяльність проти конкурентів і розвиватися, підлаштовуючи сценарії до поточної інформації про ініціативи конкурента. Чи є це так званим конкурентоздатним аналізом, конкурентоздатною інформацією, або конкурентоздатними відомостями, ділове виживання і ріст залежать від користування громадськими джерелами, щоб контролювати ділову активність партнерів і конкурентів. Нові бізнес-структури залежать від цього виду інформації в стартовій стадії; бізнес-структури, що вже освоїлися на ринку,  користуються цим, щоб допомогти їм освоювати ззовні нові ринки; і великі корпорації розглядають як вклад для старших менеджерів, що координують діяльність через ринки і лінії. Конкурентоздатний аналіз - безперервний, тривалий проект, який використовує багато з подібних  досліджень і стратегій аналізу як інших форм прогнозу.

Комплексне прогнозування. Маленьке зусилля або увага потрібні, щоб об'єднати прогнозування особливостей для отримання більш мультигранного виду. Комплексне прогнозування забезпечує як кращу загальну картину розвитку, так і більш детальну інтерпретацію. Жодна організація не повинна покладатися занадто сильно лише на якусь одну з дисциплін прогнозування або на індивідуальне рішення прогнозиста. Інформаційне середовище дуже багате, жодна особа не може локалізувати і інтерпретувати усі знаки і сигнали через різнобічні горизонти часу. Інформація - тільки сирий матеріал, який має бути оброблений і пристосований до прогнозу. Підхід команди до прогнозу означає продовження поділу інформації між функціональними групами з метою збільшення якості прогнозу.

Кращі прогнози змішують кількісні і якісні компоненти, широкий погляд на культурні індикатори і близьке фокусування на прогнозі продажів, і розраховані короткий термін часу і масштаби. Інтерпретації мають підходити до специфічних споживчих сегментів і конкурентоздатної ніші. Стратегії, які є дієвими для підлітків, що експериментують з ідентичністю і стилем, і ті, які є дієвими для жінок, що працюють, абсолютно різняться. Зміна інших ефектів продукції згідно з цілями споживача і промисловим сегментом.

Розумне використання прогнозу оберігає виконавця від вузького зосередження на особливості замість того, як ця особливість поєднується з іншими в ланцюзі ухвалення рішення. Інтеграція функцій прогнозування забезпечує комбінований прогноз, що служить цільовим перевагам споживача, нішам маркетингу компанії, конкурентоздатному середовищу, і культурним зміщенням. Прогнози не забезпечують "відповідь". Замість цього, прогнозування відкриває вікно можливостей і вірогідностей майбутнього.

         Історики моди стверджують, що мода - відображення часу, в якому вона створювалась. Мода відповідає всьому, що є сучасним – тобто до віяння часу або Духу часу. Згідно з Блумером, індивідууми серед багатьох конкуруючих стилів вибирають ті, які "западають" їм в око або з'єднуються з Духом часу. Цей колективний вибір формує петлю зворотного зв'язку між індустрією моди і споживачем, петля зворотного зв'язку, стримана естетичними трендами і соціально-психологічними процесами. Проблема з цим концептом в термінах прогнозування в запропонованих поглядах в тому, що вони намагаються трохи випереджують успіх потенційною модою. Індустрія повинна чекати поки мода наблизить вимогу чогось, що стане символом часу.

            Всі культурні компоненти відповідають віянню часу. Сила Духу часу в тому, що він має здатність узгоджуватись зі всіма категоріями продуктів. Мода і кухня показують ті ж тренди і цикли. В середині 1980-х, найновішим трендам кухні було Tex-Mex, але його замінив Cajun всього на декілька років пізніше. Всі «фешенебельні» сандвічі робились з лаваша, декілька років потому це був круасан, після цього був цільнозерновий хліб у селянському стилі і т.д. Мода впливає на всі категорії продуктів: кухня, спорт, архітектура, інтер’єр, автомобілі. Футбол колись був малозрозумілим спортом в США, тоді як сьогодні – це пристрасть багатьох юнаків. Спорт, подібно змаганням  у велогонках чи сноубордингу, був раніше преференцією малої групи прихильників. Сьогодні вони ж транслюються на телевізійних спортивних каналах і пристосовані до масової моди. Іграшки, покликання, хобі, розваги – все відповідає тим культурним течіям, які формує мода.

ЗМІ не лише рапортують про  культуру, вони сформовані на ній. Спостереження за роботою телебачення було дуже важливим для виникнення із кабельного телебачення мереж інтернету, Web, відеоігор, комп’ютерних ігор, які відштовхувались від нього. Журнали, що розповідають про моду подібно іншим будь-яким продуктам, поєднали природні життєві цикли з віяннями часу. Журнали змінюють або оновлюють їх погляди і фокусування залежно від Духу часу. Часто цей процес тягне зміну редакторів. Нові редактори замінюють старих, оскільки мають бачення, яке йде в ногу з часом, вони можуть сформувати новий журнал, що і відображатиме теперішній Дух часу.

рыболовный магазинрыболовные снасти